Saturday, January 28, 2012

Motivasi berlian



Jangan merasakan anda tidak bernilai, jika anda melihat dari kata mata anda sebagai tidak ada apa-apa kelebihan.

"Anda kenal berlian? Anda tahu nilai berlian itu ada pada apa?" seorang speaker berucap.

"Kalu dah berkilat tu berlian la, yang ada segi-segi tu", seorang menjawab dari jauh.

"Tepat! Tetapi anda sebenarnya tidak tahu pun sama ada ianya berlian atau bukan? Anda bukan pakar berlian atau melihat berlian dengan tools yang betul seperti pakar berlian yang melihat berlian menggunakan 'Teropong kecil' mereka. Anda setuju dengan pendapat saya?", Speaker bertanya.

"SEEETUUUJUUU....!", ramai-ramai menjawab.

"Saya bagi contoh. Jika di bawah kerusi anda, anda terjumpa benda berkilat-kilat dan bersegi-segi. Anda ambil dan mesti anda terus fikir. Ni bahagian butang baju melayu ni. Setuju atau sangat setuju?", Speaker bertanya lagi buat yang sekian kalinya.

"SEEEEEEEEEEETUJUUUUU...!", lebih ramai yang paham metafora kali ini.

"Kalu yang tadi kilat-kilat dan bersegi-segi tu ada dalam kotak kaca, lepas tu ada spotlight atas bawah kiri kanan, sambil berputar-putar. Setuju atau sangat-sangat setuju, walaupun anda tak check ketulinannya. Anda terus fikir itu berlian yang asli bukan?", Speaker meletakkan microphone.

"SAAAAAAAAGAT-SAAAAAANGAAAT SETUJU!", semua menjerit.

Sambil melihat orang di hadapan, speaker mengambil microphone lalu berkata "ITULAH ANDA! DIRI ANDA ADALAH BAGAIMANA ANDA MELIHATNYA!!!"


-----------------------------------------------------------------------------------------------


Begitulah perumpamaannya. Lihatlah kelebihan, kejayaan dan pencapaian yang telah anda lalui dalam kehidupan ini. Setiap apa yang anda telah lalui. Jawatan, penghargaan, pencapaian dan keupayaan yang telah anda buktikan dalam hidup ini semuanya adalah diri anda.

Lihatlah semua itu dari kaca mata positif. Bukan melihat dari kaca mata kesombongan dan riak dengan semua pencapaian itu tetapi melihat itu dengan membuat penghargaan kepada diri anda sendiri.

Kita tidak selalu akan dipuji, dihargai atau dihadiahkan atas tangga keberjayaaan yang kita peroleh. Sebaliknya kitalah yang seharusnya menyedari potensi diri kita dan kitalah yang seharusnya menghargai diri kita sendiri. Bukan orang lain, bukan kawan-kawan, bukan keluarga hatta bukan majikan kita sekalipun.

Kasihkan diri anda sendiri dahulu sebelum anda mengasihi orang di sekeliling anda. Sebab apa?
Kasih itu bersifat 'INSIDE OUT' not 'OUTSIDE IN.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Tetapi dengan kaca mata kita yang dua ni sebenarnya tidak banyak nilai pada diri kita yang kita nampak sebenarnya. Tidak bermakna nilai-nilai pada diri kita yang kita tidak dapat melihatnya itu tidak terlihat atau dilihat orang lain.

Setuju atau sangat setuju?

Jadi mungkin anda sebenarnya sekarang ini adalah ICON kepada orang lain. atau mungkin saat ini anda adalah ROLE MODEL kepada orang disekeliling anda. atau dalam sedar atau tidak anda adalahan INSPIRASI kepada mereka-mereka di luar sana.

Cuba fikirkan.....


2) Saya mestilah beriman bahawa Rabb yang maha mulia tidaklah mencipta segala kejadian alam secara sia-sia tanpa apa-apa tujuan. Kerana mustahil bagi Allah yang bersifat dengan sifat kesempurnaan itu mencipta sesuatu secara sia-sia. Adalah mustahil seseorang itu dapat memahami maksud tujuan Allah menjadikan sesuatu secara terperinci melainkan melalui penjelasan Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dan wahyu dari Allah Subhanahuwata’ala itu sendiri.

-saya mestilah muslim dari suduk akidah

 "...Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia.”

(HR. Thabrani dan Daruquthni)


MORAL OF THE STORY


Jangan lelah dengan kehidupan anda, teruskan hidup, kekal hidup dan menghidupkan orang lain. Teruskan bermanfaat, memberi manfaat dan menjadi ada untuk diambil manfaat.

Jika kita lemah, kita bisa melemahkan dan kita bisa dilemahkan. Jika kita kuat, kita bisa menguatkan atau ditambah kuatkan.

Maka carilah apa-apa, mana-mana, sesiapa sahaja yang mampu memotivasikan semangat anda, potensi anda, spritual anda dan nilai kehidupan anda supaya anda terus tetap hidup untuk menghidupkan dan memberi manafaat kepada orang lain yang mahu hidup bersama anda.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...