Wednesday, October 12, 2011

Jika adam & hawa dicipta dari satu

Ianya lebih dekat dari sekadar 'cubit peha kiri peha kanan terasa'
Ianya lebih dari sekadar 'yang berat sama dipiku, yang ringan sama dijinjing'
Malah ia lebih dari sekadar 'melihat dan dapat merasa'

Ia seumpama mengalir dari 2 jasad yang berbeza pada 1 rasa
Lebih dekat dari hanya sekadar MERASA kerana ianya MENGALAMI
Malah lebih dari sekadar MENANGIS kerana ianya adalah MERINTIS tanpa terlihat & kedengaran

Jika ia dari satu jasad yang terpisah
Maka kelak ia akan bersatu
Jika itu satu takdir
Ia pasti akan berlaku

"Yakin dan percaya dengan segala ketentuan ALLAH SWT. Jangan pernah lelah dengan ujian serta dugaan yang saban hari menjengah kita. Jangan sesekali berputus asa dengan semua hal yang terjadi dalam hidup kita kerana dengan kamu berputus asa akan melemahkan yang lain-nya. Sesungguhnya kita akan berusaha sehabis baik hingga keakhirnya jika itu takdir terbaik buat kita"

Rabhanaa afrigh 'alaynaa shabran wa tsabbit aqdaamanaa wahshurnaa 'alal qawmil kaafirina. Rabbanaa laa tuzigh quluubanaa ba'da idz hadaytana wa hablanaa min ladunka rahmatan innaka antal wahhaabu. Allaahumma tsabbitnii an azilla wahdinii an adhilla. Allahumma kamaa hulta baynii wa bayna qalbii, fahul baynii wa baynasy syaythaani wa 'amalihi. Allaahumma innii as-aluka nafsan muthma 'innatan tu'minu biliqaa'ika wa tardhaa biqadhaa'ika wa taqna'u bi'athaa'ika

"Ya Tuhan kami, curahkanlah kesabaran atas kami dan teguhkanlah pendirian kami serta tolonglah kami terhadap golongan yang kafir.
Ya Tuhan kami, janganlah kau palingkan hati kami setelah Engkau tunjuki dan berilah kami dari hadhirat-Mu rahmat karena Engkau adalah Yang Maha Pemberi.
Ya Allah kokohkanlah aku dari kemungkinan terpelesetnya iman, dan berilah aku petunjuk dari kemungkinan sesat.
Ya Allah sebagaimana Engkau telah memberi penghalang antara aku dan hatiku, maka berilah penghalang antaraku dan antara syaitan serta perbuatannya.
Ya Allah aku mohonkan pada-Mu jiwa yang tenang tenteram, yang percaya pada pertemuan dengan-Mu dan ridha atas keputusan-Mu serta merasa cukup puas dengan pemberian-Mu. "

(Doa Ketenangan jiwa)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...