Friday, June 18, 2010

marah itu pada orang baik bukan pada orang jahat

Kenapa kita marah jika orang buat jahat? sebab nak bagi orang jahat tu jadi baik. Sama seperti seorang ibu kita yang marahkan anaknya (kita la). kenapa ibu marah anaknya? sebab anak tu anak dia.. takkan dia nak marah anak owang pulakk.. tak pasal2 kene marah balik dengan mak bapak, mak mertua bapak sedara budak tu.. hahaha~~~

orang tua cakap MARAH TANDA SAYANG. lalu satu hari saya pun marah seekor kucing yang sedang saya beri makan. (kucing tu lapar, datang umah sewa saya, saya bagi dia makan. dlm asyik2 kucing tu makan, lalu saya marah kucing tu. kucing tu pun berlalu dari situ dengan membawa hati yang kecewa sebab die rasa saya tipu die. dlm hati kucing tu “palat dak ni, tadi panggil nak bagi makan pastu marah lak. rupanya bagi makan sebab nak marah aku..peh! lain kali xnak datang lagi). saya pun terpinga2. napa kucing tu blah???? MARAHKAN TANDA SAYANG. huhuhu~

kenapa kita marah jika orang berbuat jahat?? kalu yang buat jahat tu adalah orang baik maksudnya perbuatan jahat yang dilakukan oleh orang yang baik. macam mana kalu perbuatan yang jahat yang dibuat oleh orang jahat? ha??? pelik2.. tak paham la pulak nie..

macam nie. umpama hitam adalah jahat dan putih adalah baik. kenapa kita cuci baju putih yang ada warna hitam? sebab nak yang hitam tu hilang la.. supaya jadi putih. tapi kalau baju tu memang hitam dan ada warna hitam. kalu cuci jugak, baju hitam tu leh jadi putih tak? hahahaha.. mesti la boleh kalu guna clorok.. huhuhu~~

kesimpulannya kalau orang baik yang buat jahat mesti kita marah supaya dia jadi baik. kalau orang tu jahat buat apa kita nak marah die sebab die takkan jadi baik..

maka jika dalam al-quran tulis puak dilaknat ALLAH tu orang jahat. buat apa kita nak marah dorang. nape tak leh marah pulak? KAN MARAH TANDA SAYANG dan nak dia jadi baik. Kalu marah pun, jika dah ditakdirkan memng diorang akan jahat sampai bile2 (kiamat), buat buang current je marah dorang. tanda paedah.

Jadi MARAH TU PADA SAPA? marah pada orang baik yang nak buat jahat la.. marah orang baik yang sokong ornag jahat dan berperwatakan seperti orang jahat.

APA PULAK MANAFAAT kita marah dorang? SEBAB KITA SAYANG dorang dengan harapan dorang berubah. Jadi, MARAH LA ORANG BAIK YANG BUAT JAHAT. kepada orang baik yang diMARAHI, jangan marah kepda org yang MARAH anda atas perbuatan jahat anda, SEBAB APA? sebb MARAH TANDA SAYANG.

kalu orang nak SAYANG pun taknak. Jangan nanti awak pun TERUS JADI ORANG JAHAT. bukan orang baik yang BUAT PERBUATAN JAHAT.. weee~~~~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...